Asiakastarina: Taxivirpin Kyyti-palvelu – Suomalainen edelläkävijä kuljetusalan globaalissa murroksessa
September 17, 2025

Kun kansainväliset alustayhtiöt mullistavat kuljetusmarkkinoita ympäri maailmaa, suomalaiset toimijat etsivät tapoja pysyä kilpailussa mukana. Oululainen Taxivirpi Oy on löytänyt vastauksensa yhdistämällä perinteisen taksiyrittäjyyden moderniin teknologiaan. Yhteistyössä teknologiakumppani Vinkan kanssa kehitetty Kyyti-palvelu osoittaa, että paikallisilla toimijoilla on edelleen mahdollisuuksia menestyä – kunhan he osaavat hyödyntää oikeita työkaluja.
Perheyrityksestä digitaaliseksi liiketoiminnan suunnannäyttäjäksi
Taxivirpi Oy:n juuret ulottuvat vuoteen 1992, jolloin perheyrittäjä perusti taksiyrityksen Ouluun. Toiminta alkoi vaatimattomasti yhden inva-auton yritystoimintana, mutta vuonna 2012 yritys siirtyi isältä veljeksille. Kun toiminta kasvoi kymmenen auton kokoiseksi vuoteen 2016 mennessä, neljä Virpi-veljestä – Miikka, Tuomas, Markus ja Paulus – alkoivat pohtia alan tulevaisuutta.
Tänään Taxivirpi Oy on 120 työntekijän yritys, jonka liikevaihto ylsi 5,2 miljoonaan euroon vuonna 2024. Yritys on tehnyt merkittävän investoinnin tulevaisuuteen hankkimalla kymmeniä täyssähköisiä taksiautoja – yksi Suomen suurimmista kertainvestoinneista päästöttömään taksiliikenteeseen.
Yrityksen nykyinen liiketoiminta keskittyy Kyyti-brändin ympärille rakennettuun taksipalveluun, joka toimii tällä hetkellä Oulussa ja on laajentumassa myös muualle Suomeen. Palvelun ytimessä on älykäs ohjelmisto, joka optimoi kuljetuksia ja mahdollistaa kyytien yhdistelyn tavalla, jota perinteiset taksiyritykset eivät pysty tarjoamaan.
Markkinatilanne: Onko peli jo menetetty?
Suomen kuluttajataksimarkkina on merkittävässä murroksessa. Globaalit alustayhtiöt ovat laajentaneet toimintaansa jopa pieniin kaupunkeihin, joissa perinteiset taksiyrittäjät ovat toimineet vuosikymmeniä. Kilpailu on muuttunut kovaksi ja kuluttajat jakautuvat useamman toimijan kesken.
Taxivirpin toimitusjohtaja Markus Virpi muistuttaa, että vaikka kansainvälisillä alustayhtiöillä on vahva digitaalinen osaaminen ja resurssit, paikallisilla toimijoilla on omat vahvuutensa. Menestys edellyttää uudenlaista ajattelua, oman kilpailuedun tunnistamista ja aktiivista yhteistyötä. Perinteiset taksiyritykset eivät voi jäädä poteroitumaan, vaan heidän on laajennettava näkökulmaansa ja haettava ratkaisuja kilpailutilanteeseen.
Suomalaisen taksialan vahvuus on luotettavuudessa ja paikallisessa osaamisessa. Ulkomaisten alustojen tulon myötä ala on saanut kovan herätyksen, ja Virpi korostaa, että nyt tarvitaan konkreettisia tekoja ja rohkeutta vastata haasteisiin, jotta ala voi vahvistaa asemaansa ja palvella asiakkaita paremmin.
Kyyti: Älykäs vastaus kuljetusalan haasteisiin
Kyyti erottuu taksimarkkinoilla selkeällä vyöhykehinnoittelullaan ja älykkäällä optimointiohjelmistollaan. Asiakkaille palvelu näkyy edullisempana hinnoitteluna ilman erillisiä lähtö-, kilometri- tai ennakkotilausmaksuja. Todellinen innovaatio piilee kuitenkin teknologian syvemmässä hyödyntämisessä.
Palvelun ydin on yhdistelyvaihtoehto, jossa sovellus yhdistää automaattisesti samaan suuntaan kulkevia asiakkaita samaan kyytiin. Kyydin algoritmi optimoi reitit ja jakaa kustannukset reaaliajassa, tehden matkustamisesta sekä edullisempaa että ympäristöystävällisempää.
Kyydin palvelun teknologian takana toimii Vinka, joka on ollut tärkeä kumppani palvelun kehittämisessä ja eri projektivaiheiden tukemisessa. Kyydin toimitusjohtaja Markus Virpi kuvailee yhteistyötä Vinkan kanssa luottamukselliseksi ja monipuoliseksi: Vinka on ollut meille enemmän kuin pelkkä ohjelmistotoimittaja – he ovat aktiivisesti mukana ideoimassa, kehittämässä ja tukemassa palvelun kehitystä. Yhteinen intohimo liikkumisen kehittämiseen toimii polttoaineena, joka vie Kyydin palvelua jatkuvasti eteenpäin. Vinkan älykäs algoritmipohjainen tilausjärjestelmä on räätälöity vastaamaan juuri Kyydin tarpeita, ja sen kehitys jatkuu tiiviissä yhteistyössä.
Kyyti ratkaisee markkinan ongelmaa liittyen perinteisen taksipalvelun tehottomuuteen, jossa yksi auto kuljettaa vain yhtä asiakasta kerrallaan. Tämä tekee matkustamisesta kallista ja resurssien käytöstä tehotonta. Reaaliaikainen optimointi mahdollistaa sen, että sama kulkuneuvo palvelee useita matkustajia tehokkaasti, mikä parantaa resurssien käyttöä merkittävästi. Samalla hiilijalanjälki pienenee, kun auton tyhjänä ajo vähenee.
Ratkaisu on integroitavissa osaksi laajempia liikkumispalveluja ja yritysten kuljetustarpeita. Teknologia skaalautuu eri kokoisiin toimintoihin ja sopeutuu paikallisiin olosuhteisiin, mikä tekee siitä monipuolisen työkalun kuljetusalan haasteisiin.
Uuden kehittämisen opit – matka kohti ketterää palvelukehitystä
Taxivirpi Oy:llä on ainutlaatuinen kokemus uuden palvelun rakentamisesta – he ovat tehneet sen jopa kahdesti. Ensimmäinen Kyyti-palvelu pilotoitiin jo vuonna 2017 vanhan taksilain aikana ja vuosien jälkeen, vuonna 2024, veljekset päättivät ostaa Kyyti-nimen takaisin ja käynnistää palvelun uudelleen. Tämä matka on opettanut, että uuden kehittäminen ei ole koskaan suoraviivaista tai helppoa.
Taxivirpin toimitusjohtaja Markus Virpi kertoo omia oivalluksiaan matkan varrelta. Hän painottaa, että uuden toimintamallin tai palvelukonseptin omaksuminen vaatii aina aikaa ja kärsivällisyyttä ja ihmisten tottuminen uuteen tapaan toimia ottaa aikansa. Uuden palvelun kehittäminen vaatii paljon sekä henkisesti että fyysisesti eikä kerran käynnistetty toiminta pysy automaattisesti liikkeellä. Menestys edellyttää jatkuvaa uudistumista ja sitoutumista.
Myös henkilökohtainen jaksaminen on korostunut merkittävästi. Paineet uuden kehittämisessä voivat olla valtavat ja oman hyvinvoinnin tärkeys unohtuu helposti. Jos yrittäjä ei pysty pitämään itsestään huolta, se heijastuu koko hankkeeseen – päätösten tekeminen ja kokonaisuuden ohjaaminen kärsii, mikä voi vaarantaa koko projektin onnistumisen – Virpi toteaa. Hyvinvoinnista huolehtiminen ei ole pelkkä ylellisyys, vaan ehdoton edellytys kestävälle kehitystyölle.
Matkan varrella on myös ollut pakko hyväksyä keskeneräisyyden sietäminen. Uuden toiminnan alussa mikään ei ole täydellistä ja monet asiat ovat kesken. Tässä prosessissa on tärkeää antaa itselleen armoa ja ymmärtää, että kehitys on jatkuvaa, vaiheittaista ja usein hitaampaa kuin haluaisi. Täydellisyyden tavoittelu heti alussa voi estää etenemisen – tärkeämpää on oppia ja kehittää samalla, kun toiminta kasvaa.
Merkittävä oivallus on ollut myös oikeanlaisen teknologiakumppanin löytyminen. Virpi korostaa, että yhteistyö Vinkan kanssa on näyttänyt, kuinka ratkaisevaa on, että kumppani jakaa saman intohimon ja sitoutumisen palvelun kehittämiseen. Luottamus on ollut yhteistyön perusta ja mahdollistanut joustavan ja ketterän työskentelyn, joka vie projektia eteenpäin.
Kaiken kaikkiaan uuden palvelun kehittäminen on ainutlaatuinen, elävä prosessi, joka ei noudata yhtä kaavaa. Virpin mukaan on tärkeää saada palvelu nopeasti asiakkaiden testattavaksi ja olla valmis tekemään muutoksia lennosta, mutta samalla pitää kiinni selkeästä visiosta ja pitkän aikavälin tavoitteista. Tämä tasapaino on ollut Taxivirpin kehityksen kantava voima.
Tulevaisuuden visio teknologian voimalla
Kyydin tavoitteena on kasvaa yhdeksi Suomen tunnetuimmista taksipalveluista ja palvella kaikkia suurimpia kaupunkeja. Brändi rakentuu luotettavan ja ympäristöystävällisen palvelun varaan, jota tukee vahva teknologiaperusta. Sähköautoinvestoinnit tukevat tätä visiota, sillä kyytien yhdistely optimoi ajoneuvojen käyttöastetta ja tuo sähköautojen hyödyt paremmin esiin. Yrityksen oma latausinfrastruktuuri varmistaa sujuvan ja kustannustehokkaan toiminnan. Kyydin tarina osoittaa, että suomalaisilla kuljetusalan yrityksillä on mahdollisuuksia menestyä myös globaalissa kilpailussa, kun teknologiaa hyödynnetään asiakkaiden tarpeita ratkaisten ja kun yhteistyökumppaneilla on yhteinen visio sekä luottamus.
Taxivirpin toimitusjohtaja Markus Virpi korostaa, että alan vapautuminen oli oikeansuuntainen toimenpide. Julkisessa keskustelussa aihe on usein kaventunut muutamiin hokemiin, vaikka Suomessa lähes kaikki muut toimialat toimivat vapaassa markkinataloudessa – samoin taksipalveluiden tulisi toimia vapaassa kilpailuympäristössä. Alan vapautumisen jälkeiset ongelmat ovat todellisia, mutta ne voidaan korjata. Haasteena on, että alalle tuleminen ja yrityksen perustaminen on helppoa, vaikka yrittäjältä puuttuisi tarvittava osaaminen. Tämä mahdollistaa työntekijävelvoitteiden kiertämisen pukemalla toimija yrittäjän rooliin, jota hän ei hallitse. Tällöin vastuuta kantava toimija puuttuu, mikä johtaa ongelmiin monella saralla. Päättäjien tulisi keskittyä juurisyyhyn sen sijaan, että tarkastellaan vain näkyviä oireita, jotta taksi- ja liikkumispalvelut voivat kehittyä kestävästi ja palvella paremmin asiakkaita sekä toimijoita.