Asiakastarina: Tuomi Logistiikan älykkäät henkilöliikennepalvelut
September 17, 2025

Tuomi Logistiikka Oy on kiistatta yksi Suomen merkittävimmistä julkisten henkilökuljetuspalveluiden järjestäjistä. Yhtiö vastasi vuonna 2024 yli 1,7 miljoonasta kuljetuksesta Suomen suurimmalla hyvinvointialueella Pirkanmaalla ja sen liikevaihto oli noin 181 miljoonaa euroa. Tuomen kuljetukset koostuivat julkisista ja lakisääteisistä kuljetuspalveluista ja mittavalla volyymilla toimiva yhtiö yhdisti voimansa Vinkan kanssa luodakseen digitaalisen alustan, jonka avulla operatiivista toimintaa voidaan hallita keskitetysti.
Tuomi on suomalaisen henkilökuljetusalan edelläkävijä, jonka palveluihin kuuluu muun muassa vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaisia kuljetuksia, palveluliikennettä sekä koulukuljetuksia. Tuomi vastaa kuljetuspalveluiden palveluketjusta kokonaisuudessaan: se kilpailuttaa palvelut, välittää kyydit ja kehittää toimintaansa niin asiakkaiden, yhteiskunnan, omistaja-asiakkaiden kuin virallisten lakisääteisten asetusten pohjalta. Tavoitteena on yksilö- ja ryhmäkuljetusten toteuttaminen sekä asiakaslähtöisesti että kustannustehokkaasti.
Yhtiön laajamittaista ja yhteiskunnallisesti merkittävää toimintaa raamittaa vuosien kokemus, korkeatasoinen osaaminen ja vastuullisuus. Palveluiden on oltava toiminnallisesti laadukkaita, taloudellisesti kestäviä ja läpinäkyviä, sillä yhtiön omistajiin kuuluu kuntia ja hyvinvointialueita. Julkisten rahoitusten ja hankintojen myötä on myös huolehdittava siitä, että palvelut ovat hyvinvointialueen asukkaiden näkökulmasta toimivia ja mielekkäitä.
“Henkilöliikennepalveluiden nykyinen, toiminnaltaan tehokas toimintamalli on hioutunut vuosien varrella erinomaisen asiantuntemuksen, hyvien yhteistyökumppaneiden ja uusien innovaatioiden lujittamana. Kaikki kuljetuspalvelut hankitaan kilpailuttamalla, ja sopimuskumppaneinamme toimii laaja joukko liikennöitsijöitä. Monimutkaisen kokonaisuuden hallinnan varmistamiseksi on ollut merkittävää, että toiminta on voitu keskittää tehokkaasti digitaaliselle alustalle”, Tuomen henkilöliikennejohtaja Jussi Teronen sanoo.
Yksi alusta, monta palvelua – keskittämisellä lisää selkeyttä ja tehokkuutta
Tuomi on keskittänyt kaikki henkilökuljetuspalvelunsa Vinkan digitaaliselle alustalle. Ratkaisun ansiosta lukuisat eri kuljetusmuodot, järjestelmät ja toiminnot on voitu yhdistää yhdeksi hallitavaksi kokonaisuudeksi useiden eri kokonaisuuksien sijaan. Kyse ei ole pelkästä teknisestä ratkaisusta, vaan toimintakulttuurin murroksesta ja harppauksesta tehokkaampaan työskentelyyn keskitetyn digialustan mahdollistamana.
Yhteistyö Vinkan kanssa alkoi vuonna 2018 taksilainsäädännön uudistuksen jälkeen. Uudistuksen nopean aikataulun ja siitä seuranneiden merkittävien muutosten myötä käynnistettiin nopeasti pilottihanke, jotta voitiin testata, miten uudella digitaalisella alustalla voitaisiin sujuvoittaa muutosprosessiin osallistumista ja toiminnan hallintaa. Pilottihankkeen jälkeen yhteistyötä on jatkettu, tavoitteena sujuvoittaa tiedonhallintaa ja toiminnanohjausta sekä kehittää palvelukokemusta entistä mutkattomammaksi.
“Yhteistyö Vinkan kanssa on syventynyt vuosien varrella, ja olemme oppineet toisiltamme asioita, jotka tekevät yhdessä työskentelystä sujuvaa ja yhteistyöstä vahvaa. Toimintojen keskittäminen yhteen järjestelmään on helpottanut huomattavasti esimerkiksi ajoneuvotietojen hallintaa. Työkalujen standardointi ja tietojen käsittely yhdessä järjestelmässä on tärkeää, kun operoidaan noin tuhannen auton toimintaa. Tiedot ovat hallittavissa keskitetysti, ja uuden seurantatyökalun avulla voime puolestaan vastata entistä helpommin asiakaspalautteisiin”, kertoo Tuomen palvelupäällikkö Outi Grundström.
Eri järjestelmien tilaukset ja reitit näkyvät nyt yhdessä käyttöliittymässä, jonka avulla voidaan myös hallita ajoneuvojen tietoja. Vinka vastaa yksilömatkojen tilausjärjestelmästä, ja sopimuskumppaneina toimiville kuljettajille kaikki järjestelmät näyttäytyvät yhtenä selkeänä kokonaisuutena. Tämän myötä palvelun käytöstä on tullut helpompaa ja intuitiivisempaa. Uuden mobiilisovelluksen käyttöönoton myötä myös yksittäiset asiakkaat voivat tilata kyytinsä ilman soittoa palvelunumeroon.
”Keskitetty järjestelmä ei ainoastaan selkiytä arjen prosesseja, vaan tuo myös välillisiä kustannussäästöjä, kun työmäärää ja resursseja on voitu vähentää. Säästöjä ei ole mitattu euroina, mutta työn sujuvoituminen puhuu puolestaan”, Grundström lisää.
Toiminnan kehittäminen ja keskittäminen on tärkeä osa Tuomen toimintakulttuuria
Tuomella toiminnan ja palveluiden kehittämiseen ei suhtauduta irrallisena projektina, vaan se on olennainen osa koko organisaation ydintomintaa. Lainsäädännön muutoksista, asiakaspalautteista ja henkilöstöltä kumpuavista näkemyksistä syntyy jatkuvasti uusia kehitystarpeita, joiden arviointiin ja priorisointiin keskitytään huolellisesti. Digitaaliset alustat tukevat tätä kehittämiskulttuuria: reaaliaikainen data, visuaaliset raportointityökalut ja selkeät käyttöliittyvät mahdollistavat nopean reagoinnin ja sujuvan viestinnän kuljettajien, liikennöitsijöiden ja palvelukoordinaattorien välillä.
Tuomen viesti muille alan toimijoille on yksiselitteinen: keskittäminen kannattaa. Se vähentää rajapintoja, selkeyttää vastuita ja tehostaa yhteistyötä. Korvaamatonta on myös osaavan kumppanin tuki: kun yhteistyökumppani ymmärtää syvällisesti yhtiön toiminnan ja tuo proaktiivisesti esille uusia kehitysideoita, toiminnan kehittäminen helpottuu entisestään. Teknologia yksin ei kuitenkaan riitä, vaan yhteistyökumppaneiden välillä tarvitaan luottamusta, avointa vuoropuhelua ja yhteistä tahtoa kehittää yhtiön toimintaa. Vinkan ja Tuomen yhteistyö osoittaa, että julkisia henkilökuljetuspalveluita voidaan todella rakentaa toimiviksi: ihmisiltä ihmisille.
Nähdäänkö henkilöliikennepalveluissa tulevaisuudessa lisää keskitettyjä, älykkäitä ratkaisuja?
Henkilöliikennejohtaja Jussi Terosen mukaan alan tulevaisuus on vahvasti sidoksissa lainsäädännön kehitykseen ja sen tuomiin velvoitteisiin. Hän näkee kuitenkin alalla valtavasti potentiaalia.
“Ihmisillä on aina tarve liikkua paikasta A paikkaan B. Suomessa henkilökuljetuspalvelut ovat perinteisesti olleet siiloutuneita, ja eri viranomaiset ovat vastanneet eri osa-alueista. Jo pitkään on kuitenkin ymmärretty, että joukkoliikenne, koulukuljetukset ja meidän palvelumme voitaisiin suunnitella yhtenä kokonaisuutena – ja siinä teknologialla on keskeinen rooli.”
Koska julkiset resurssit ovat rajallisia ja voivat tulevaisuudessa olla entistä niukempia, mittakaavaetuja on hyödynnettävä tehokkaammin.
“Kahden vuosikymmenen kokemuksella tiedämme, miten kuljetukset voidaan järjestää fiksummin. Jos vanhetuneen sääntelyn luomat esteet ja raja-aidat saadaan purettua, alalla on valtava potentiaali”, Teronen tiivistää.
TUOMI LOGISTIIKKA OY
- Perustettu 2016
- Toiminta Pirkanmaan hyvinvointialueella
- Tarjoaa esteettömiä kuljetuksia ikäihmisille ja vammaisille, ryhmäkuljetuksia kuten koulukuljetuksia, kiireettömiä potilaskuljetuksia sekä kutsuohjattua joukkoliikennettä
- Yli 1,7 miljoonaa matkaa vuodessa (2024)
- Liikevaihto 181 miljoonaa euroa (2024)
- 15 % kaikista matkoista ajetaan vähäpäästöisillä ajoneuvoilla